





De siste årene viser en drastisk nedgang av gods på bane. Godstransporter blir overført fra bane til vei. Politiske myndigheter har i mange år sagt at de de vil øke godsoverføringene fra vei til jernbane, men det er det motsatte som skjer. Blir ikke utviklingen snudd kan resultatet bli tusen flere lastebiler på norske veier hvert døgn og 180 000 tonn i økte klimautslipp årlig.
Norsk jernbane har de siste årene vært svært ustabil. Infrastrukturen var i 2024 i sin helhet åpen bare i tre uker. Ellers har jernbanen helt eller delvis vært stengt. Broer som ikke tåler en sommerflom eller snøsmelting midt på vinteren og blitt stengt i månedsvis. Det holder å nevne Otta og Randklev bru. Ras og trær som velter over sporet og kjøreledningen, har vært mer normalen enn unntaket. Og ikke minst signaler og sporveksler som ikke fungerer.
Kompensasjon til godstogselskaper må sikres når Bane NOR ikke klarer å holde infrastrukturen åpen. I dag fortoner det seg som rene tilfeldigheter når det kan gis kompensasjon når banestrekninger stenges. Gjerne begrunnet av EU-regler og frykten for ESA. Konsekvensene blir uansett at godset blir kjørt på vei og godstogselskapene mister inntektene, mens de beholder kostnadene. Ikke minst taper samfunnet på at godset blir overført fra bane til vei.
De fleste godtogselskapene går med underskudd. Godstogselskapet Onrail innstiller togene sine til Trondheim og det statlige CargoNet er også i en vanskelig situasjon. NLF er tydelig på at alle våre medlemmer skal sikres jobb som lokomotivførere.
Rammevilkårene må bedres. I tillegg til økte miljøstøtteordninger er kapasiteten på jernbanen for liten. Det trenges flere og lengere krysningsspor. Ikke minst må de banene som i dag driftes med diesel elektrifiseres. Tiltak som må gjennomføres nå, det haster
De ansatte skal ikke betale prisen
I lønnsoppgjørene merker NLF at moen godstogsselskaper vil velte byrdene over på de ansatte. Verdiene på tariffavtalene forsøkes svekket. Vi opplever at mens ubekvem arbeidstid økes, svekkes verdien av skifttillegg. NLF kan ikke akseptere at det er de ansatte som skal betale prisen for en mislykket satsning på gods på bane.