Jernbanedirektoratet og de ansatte på jernbanen

FacebooktwittermailFacebooktwittermail
Rolf Ringdal

Jernbanedirektoratet ble etablert i forbindelse med jernbanereformen, og fikk i oppgave å organisere anbudskonkurransen innen persontrafikken. Noe mere «rundt» formulert av direktoratet på hjemmesiden sin:

Jernbanedirektoratet skal nå overordnede mål om en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor. Jernbanedirektoratet skal ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren.

Med andre ord et redskap for myndighetene for å gjennomføre en til enhver tid gjeldende jernbanepolitikk. En forutsetning for å nå målene må være et godt samarbeid med bransjen, hvor de ansattes organisasjoner inngår.

Jernbanedirektoratet er en statlig etat som det er viktig å samarbeide med, ikke minst for de ansattes organisasjoner. Formelt er det et godt samarbeid i dag mellom direktoratet og NLF. Det avholdes faste møter i den hensikt at NLF skal kunne påvirke hvordan norsk jernbane styres på en best mulig måte og ikke minst få en grundig informasjon. Det er en god og omgjengelig tone i disse møtene, men det er ikke nok.

NLF tar opp konkrete saker med Jernbanedirektoratet, men vi får få konkrete svar. Det er et tankekors at vi i NLF får mye mer utdypende informasjon gjennom vårt partsforhold i togselskapene. Eksempler er utsendte RFIer (request for information -en formell forespørsel om hva togoperatørene vil være interessert i til å kjøre kommersielt), som er avgjørende for våre medlemmer innen persontrafikken, enten det er på Sørlandsbanen, Østlandet eller andre steder.

Et annet eksempel er den pågående integreringen av Flytoget i Vygruppen. Arbeidsgiverne gir de tillitsvalgte langt mer informasjon enn hva Jernbanedirektoratet gjør. Samtidig som NLF er i møte i direktoratet, sender det samme direktoratet ut brev til togoperatørene som berører verdien av personalbilletten, som mange av våre medlemmer har. Men i møtet ble det ikke sagt et ord fra direktoratet.

NLF vil fortsatt ha et godt samarbeid med Jernbanedirektoratet, vi vil fortsatt ha samarbeidsmøter med direktoratet i en god tone. Men vi forutsetter en mer åpenhet og reell informasjon fra direktoratet og hvor vi som representanter for de ansatte får en reell påvirkning i de pågående «prosesser» og endringer i norsk jernbane.

Vi ønsker medlemmene våre en riktig god sommer!