EU vil styre norsk jernbanepolitikk

FacebooktwittermailFacebooktwittermail
Rolf Ringdal

ESA griper inn i norsk jernbanepolitikk og hevder at direktetildeling av persontrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fra 2027 er i strid med EØS-avtalen. ESA er EUs kontrollorgan som skal sikre at Norge (og de andre EFTA-landene) følger EØS-avtalen. I oktober i fjor besluttet samferdselsdepartementet at når kontrakten med Go-Ahead Norge går ut i 2027, skal Vygruppen direktetildeles disse strekningene. Altså ikke et nytt anbud. Riktignok skal nye anbud vurderes etter «kort» tid.

ESAs avgjørelse om å stoppe en direktekontrakt for pakke sør er åpenbart et resultat av at den avtroppende Solberg-regjeringa knyttet Norge til EUs fjerde jernbanepakke, som en siste krone på verket etter å ha tapt valget i 2021. Årene med anbud viser at vi har fått en dårligere jernbane. De ansatte har hele tiden hevdet at norsk jernbaneinfrastruktur ikke er moden for en anbudskonkurranse. Infrastrukturen er gammeldags, uten dobbeltspor og omgjøringsmuligheter.

Situasjonen for den norske togparken er kritisk. Togene er for dårlig vedlikeholdt, vi har for få tog og togselskapene har på ingen måte mulighet til å ha kontroll over egne produksjonsmidler. Oppsplittingen av jernbanen gjør så en ikke kan bruke togene eller de ansatte på «tvers». Kvaliteten som leveres til togpassasjerene har blitt svekket og en direktetildeling vil føre til en stordriftsfordel som vil kunne gi et langt bedre togtilbud.

Både statsminister Gahr-Støre og samferdselsminister Nygård har hevdet at det finnes et handlingsrom til å unngå konkurransebestemmelsene fra EU. Vi har vært usikre om de har rett i det, men nå vil vi få et svar på de har rett.

NLF har hele tiden vært tydelig på at Norge ikke skal være bundet av EUs fjerde jernbanepakke. Dert finnes unntaksbestemmelser. TØI hevder i en rapport at jernbanen i Norge har såpass særegne trekk at en høyst sikkert kommer inn under unntaksbestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke.

ESA har gitt norske myndigheter to måneder til å svare ut deres pålegg. Vårt krav til samferdselsdepartementet er at ESAs pålegg avises. Det finnes unntaksregler og handlingsrom for at Norge kan føre sin egen jernbanepolitikk. I kampen mot EUs jernbanepakke hadde vi med slagord om suverenitet over norsk jernbane. Er ikke det mulig innen dagens avtaler, har NLF i sin handlingsplan at EØS-avtalen sies opp.