![Del på Facebook Facebook](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/24x24/facebook.png)
![Del på Twitter twitter](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/24x24/twitter.png)
![Share by email mail](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/24x24/mail.png)
![Del på Facebook Facebook](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/facebook.png)
![Del på Twitter twitter](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/twitter.png)
![Share by email mail](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/mail.png)
Forhandlingene mellom CargoNet og NLF og mellom Green Cargo Togdrift og NLF har i årets lønnsoppgjør så langt ikke ført fram. Begge selskapene krever dramatiske endringer som går ut på å svekke opparbeidede rettigheter og beskyttelse av lokomotivpersonalets fritid. Begge selskapene hevder at det er nødvendige tiltak for godstogbransjen og for at en vil være villig til å forhandle om lønn.
NLF beklager en slik holdning og har vært villig til å se på konkrete løsninger som tar hensyn til den situasjon som gods på bane er i. Men NLF kan ikke akseptere svekkelse av opparbeidede rettigheter i tariffavtalene og lønnsnedgang. Det er ikke de ansattes tariffavtaler som er årsaken til at gods på bane taper i konkurransen med veitrafikken.
Forhandlingene går derfor til fase 3 (løftes opp til hovedorganisasjonene LO Stat og Spekter). Hvis disse forhandlingene ikke fører frem, går oppgjøret til mekling og eventuelt streik. Dato for fase 3 er enda ikke fastsatt og forbundet vil fortløpende komme med informasjon.
Forhandlingene i CargoNet og Green Cargo føres separat da bedriftene er i hvert sitt område i Spekter-sektoren.