![Del på Facebook Facebook](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/24x24/facebook.png)
![Del på Twitter twitter](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/24x24/twitter.png)
![Share by email mail](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/24x24/mail.png)
![Del på Facebook Facebook](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/facebook.png)
![Del på Twitter twitter](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/twitter.png)
![Share by email mail](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/mail.png)
![](https://www.lokmann.no/wordpress/wp-content/uploads/2016/02/NLF_logo_943x943.png)
Det er 1.-2. april avholdt drøftingsmøte mellom Go-Ahead Norge (GAN)og NLF etter Hovedavtalens §19. Go-Ahead sendte 2. april ut generelt permitteringsvarsel til alle lokomotivførere i Go-Ahead Norge gjeldende fra og med 14. april 2020. NLF mener det skal være 14 dagers varslingsfrist for permittering. 2. april ble det holdt allmøte i Go-Ahead Norge med informasjon om permitteringer.
NLFs forslag er at det tilstrebes mest mulig lik permitteringsgrad for alle og STU har bistått med løsningen. Resultatet blir fra 14. april:
Stavanger | Alle førere permitteres 42% med unntak av de fire med høyest konsernansiennitet og unntak av en fører som er i oppsigelse før pensjon. |
Egersund | Alle førere permitteres 42% med unntak av de to med høyest konsernansiennitet. |
Kristiansand | Alle førere permitteres 45% med unntak av en fører som er i oppsigelse før pensjon. |
Arendal | Alle førere permitteres 45% |
Drammen | Alle førere permitteres 45% |
Førere undre opplæring | Alle permitteres 100% |
- OPS-vakten er flyttet til Kristiansand.
- Åtte lokomotivførere blir stående igjen med 100% stillinger. Årsaken til dette er at de som skal gå i alderspensjon unntas fra permitteringene og at de eldste i Stavanger og Egersund unntas på grunn av behovet i Egersund og Stavanger
- Partene er enige om at permitteringene i utgangspunktet ikke skal ramme ansatte som går i pensjon.
- Fridagsmønsteret beholdes.
- Dersom noen frivillig ønsker en permittering på 100% for å ta seg jobb annet sted, så er det mulig.
- Fire lokomotivførere under utdanning permitteres 100%. NLF mener det finnes andre løsninger for disse. Bedriften skal se etter løsninger.
- NLF påpekte i møtet med bedriften at det har en uheldig signaleffekt med å bare ramme de kjørende og ikke de administrativt personell i en permitteringstid